Lucrările sistematice de cadastruContestarea documentației tehnice în situația modificării amplasamentului sau diminuării suprafeței imobilului.

Înregistrarea imobilelor în sistemul unic de cadastru din România a început în cursul anului 2015, în cadrul Programului Național de Cadastru și Carte Funciară, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr. 294/2015.

Acest program gestionat de Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară are ca scop înregistrarea gratuită a tuturor imobilelor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară, realizarea planului cadastral al imobilelor şi deschiderea cărţilor funciare la nivelul tuturor unităţilor administrativ-teritoriale (UAT), reflectând situaţia tehnică şi juridică actuală a imobilelor.

Cunoașterea procedurii privind lucrările de cadastru sistematic este importantă pentru proprietarii de imobile întrucât, în contextul derulării lucrărilor de înregistrare a imobilelor în sistemul unic de cadastru din România pot interveni modificări ale situației imobilelor (e.g. repoziționări și / sau diminuări ale suprafețelor).

Potrivit Regulamentului privind realizarea, verificarea şi recepţia lucrărilor sistematice de cadastru şi înscrierea din oficiu a imobilelor în cartea funciară, aprobat prin Ordinul ANCPI nr. 1/2020, stabilirea limitelor imobilelor și înscrierea suprafețelor se realizează în funcție de categoria imobilului și ținând cont de particularitățile acestuia:

În cazul imobilelor situate în intravilan:
  1. Dacă imobilul este împrejmuit, se înscrie suprafața din măsurători, indiferent de suprafața din actul de proprietate;
  2. Dacă imobilul este neîmprejmuit, se înregistrează suprafața rezultată din măsurători, când aceasta este egală sau mai mică decât suprafața din actul de proprietate. Când suprafața rezultată din măsurători este mai mare decât suprafața din actul de proprietate, se va înscrie dreptul de proprietate pentru suprafața din actul de proprietate, iar, după caz, pentru suprafața deținută în plus se vor aplica prevederile referitoare la notarea posesiei, deschizându-se o singură carte funciară.
În cazul imobilelor situate în extravilan:
  1. În situaţia în care, în urma măsurării sectorului cadastral din extravilan se constată că suprafața acestuia este mai mică decât suprafaţa însumată a parcelelor înscrise în titlurile de proprietate aferente sectorului cadastral şi nu se pot stabili amplasamentele imobilelor, prestatorul realizează următoarele operaţiuni:
    • identifică amplasamentele imobilelor din sector, preluate din sistemul integrat de cadastru şi carte funciară;
    • identifică amplasamentele imobilelor din sector pentru care nu au fost deschise cărţi funciare, pe baza titlurilor de proprietate, a limitelor indicate de către titular, reprezentantul primăriei, alte persoane interesate;
    • stabileşte noile amplasamente ale parcelelor ca urmare a diminuării proporţionale a suprafeţelor imobilelor din sectorul cadastral;
    • prezintă proprietarilor din sectorul cadastral soluţia propusă şi în funcţie de răspunsul acestora procedează astfel:
    • în cazul în care proprietarii imobilelor sunt de acord cu noile amplasamente şi cu suprafeţele stabilite, aceştia vor semna în acest sens declaraţiile cuprinse în fişele de date ale imobilelor, iar situaţia imobilelor astfel stabilită va fi înregistrată în documentele tehnice ale cadastrului;
    • în cazul în care proprietarii imobilelor nu sunt de acord cu noile amplasamente şi cu suprafeţele diminuate şi nu pot indica nici amplasamentele şi nici limitele imobilelor, iar identificarea nu poate fi realizată nici de către Prestator, acesta va proceda la alocarea unui singur ID pentru întregul sector cadastral, care va fi considerat un singur imobil. În Registrul cadastral al imobilelor, în partea a 2-a, Proprietatea/Posesia, se vor menţiona titularii drepturilor de proprietate conform titlurilor de proprietate din sectorul respectiv şi informaţiile aferente deschiderii cărţilor funciare individuale derivate, care se deschid pentru fiecare imobil în parte în favoarea titularului dreptului înscris în titlul de proprietate.
  2. În cazul imobilelor situate în extravilan, pentru înscrierea suprafeţelor rezultate din măsurători se procedează astfel:
    1. în cazul imobilelor care au făcut obiectul legilor fondului funciar, dacă suprafaţa din măsurători este mai mare decât suprafaţa din actul de proprietate, diferenţa de teren rămâne la dispoziţia comisiei locale pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor, caz în care se va înscrie provizoriu dreptul de proprietate în favoarea unităţii administrativ-teritoriale;
    2. în cazul imobilelor care nu au făcut obiectul legilor fondului funciar, la înscrierea suprafeţei în documentele tehnice, se va proceda după cum urmează:
      • dacă imobilul este împrejmuit, se înscrie suprafaţa din măsurători, indiferent de suprafaţa din actul de proprietate;
      • dacă imobilul este neîmprejmuit, se înregistrează suprafaţa măsurată când aceasta este egală sau mai mică decât suprafaţa din actul de proprietate. Când suprafaţa măsurată este mai mare decât suprafaţa din actul de proprietate, se înregistrează suprafaţa din actul de proprietate, iar, după caz pentru suprafaţa deţinută în plus se vor aplica prevederile referitoare la notarea posesiei, deschizându-se o singură carte funciară.
  3. În situaţia în care suprafaţa rezultată din măsurarea întregii tarlale este mai mică decât suprafaţa rezultată în urma însumării suprafeţelor parcelelor din acea tarla înscrise în titlurile de proprietate emise conform legilor funciare, suprafaţa fiecărui imobil din respectiva tarla se diminuează proporţional cu suprafaţa din titlul de proprietate. Suprafaţa imobilelor înregistrate anterior în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară nu se modifică cu excepţia situaţiei în care se constată un deficit de suprafaţă la nivelul UAT, situaţie în care suprafaţa tuturor imobilelor înscrise în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară se diminuează până la limita suprafeţei din titlul de proprietate.
  4. În situaţia în care numărul tarlalei şi/sau al parcelei lipsesc, pentru gestionarea lucrărilor şi stabilirea deficitului la nivel de tarla/sector cadastral, executantul poate atribui, cu acordul primăriei, numere de tarla şi/sau parcelă care să asigure identificarea parcelelor în cadrul tarlalelor, fără ca această operațiune să implice modificarea titlurilor de proprietate.

Potrivit Legii cadastrului și publicității imobiliare nr. 70/1996, documentația tehnică a cadastrului sistematic se publică și se afișează la sediul consiliului local al UAT, pe pagina de internet a primăriei a UAT, precum și pe pagina de internet a Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară.

În termen de 60 de zile de la data publicării documentației tehnice, se poate formula o cerere de rectificare a documentației tehnice (“contestație împotriva documentației tehnice”), pe baza unor înscrisuri doveditoare, reclamând situații precum modificarea amplasamentului sau diminuarea suprafeței imobilelor.

Cererea de rectificare se soluționează de o comisie mixtă compusă din reprezentanți ai OCPI, ai UAT și ai prestatorului care a realizat lucrarea de cadastru sistematic, în termen de 90 de zile de la expirarea perioadei de publicare.

Soluționarea cererii de rectificare se concretizează într-un proces verbal care se comunică persoanelor care au formulat cererea.

Persoana nemulțumită de soluția dispusă prin procesul verbal de soluționare a cererii de rectificare are posibilitatea de a formula plângere împotriva acestuia la instanța competentă, într-un termen de 15 zile de la comunicare.

Vrei mai multe detalii ?